2010: Permulaan yang unik dan pelik....

>> Friday, January 01, 2010

" .....boleh tafsir sikit tak..kenapa awal tahun ni pelik semacam jer...dah lah jatuh hari jumaat, 15 muharam( malam purnama penuh), lepas tu berlaku gerhana bulan dan paginya hujan turun x henti2 sampai ker malam..."


Itulah lebih kurang bunyi sms yang saya terima sebentar tadi... Tersenyum seketika dibuatnya saya...dia ingat saya ni nujum pak belalang ker...boleh meramal macam-macam.
Saya ingat saya seorang jer berfikiran cam tu, rupanya ada juga sahabat-sahabat lain yang merasakan keunikan dan kepelikan awal 2010.

Apa-apapun, Alhamdulillah syukur kehadrat Allah ketika 2009 melabuhkan tirainya dan 2010 mula membuka tirainya pada detik 12.00 malam tadi, kita masih lagi diberi kemampuan untuk bernafas, merasai nikmat-nikmat yang tak terhingga diberikan kepada kita.

Seperti biasa, setiap tahun, malam 31 merupakan malam yang sangat dinanti-nantikan oleh semua terutamanya golongan muda-mudi. Seolah-olah malam ini merupakan malam pesta maksiat, malam untuk melakukan segala kemahuan nafsu syaitan. Ditambah pula dengan program-program yang mengalakkan dan menyemarakkan nafsu anak-anak muda. Menjadikan ianya betul- betul malam maksiat dengan berpuluh-puluh tangkapan yang dibuat di awal pagi.

Namun Alhamdulillah, pada awal tahun ini satu keunikan berlaku, Allah membuka tirai 2010 dengan pembukaan yang baik. Dengan dimulainya dengan penghulu hari hari iaitu hari jumaat yang penuh keberkatan, di samping hujan turun di pagi hari yang tak henti-henti insyaalah hujan yang membawa keberkatan untuk 2010. Dan yang paling istimewa Allah menyediakan satu program yang jarang berlaku selepas detik 12.00 malam iaitu gerhana bulan yang bermula 1.17 pagi 5.30 pagi. Dengan disunatkan kita bersembahyang sunat gerhana bulan dan mendengar khutbah. Namun berapa kerat sahaja manusia yang sedar dan melakukan solat dan mendengar khutbah ketika itu, ramai antara mereka yang leka dengan hawa nafsu dengan program maksiat yang dianjurkan. dan yang paling malang lagi, mungkin ada yang melakukan maksiat bersama pasangan sambil memerhatikan gerhana bulan ditepi-tepi pantai dan sebagainya... nauzubillah...

Inilah realiti yang berlaku hari ini, manusia semakin hari semakin rosak, maksiat berleluasa disana- sini, Tidak takutkah kita bala dari Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda :
“Apabila umatku melakukan 15 perkara, maka halal bala untuk menimpa mereka.”
1) Apabila harta kekayaan sesebuah negara hanya berlegar dikalangan orang-orang tertentu.
2) Bila amanah dijadikan sumber keuntungan.
3) Bila zakat dianggap denda.
4) Bila suami mengikuti kehendak isteri.
5) Bila anak-anak derhaka kepada ibu bapa.
6) Bila anak-anak lebih mempercayai kawan.
7) Bila anak-anak menjauhkan diri daripada ibu bapa.
8) Apabila suara ditinggikan dalam masjid (masjid jadi tempat pergaduhan).
9) Apabila seseorang yang rendah maruah dirinya menjadi pemimpin.
10) Seseorang yang dimuliakan kerana takut kepada kejahatannya.
11) Bila arak berleluasa.
12) Bila lelaki memakai pakaian sutera.
13) Apabila artis disanjung-sanjung.
14) Muzik semakin banyak dimainkan.
15) Umat akhir zaman melaknat umat terdahulu. Begitu juga melaknat ulama-ulama terdahulu.
Mudah-mudahan kita mengambil iktibar apa yang berlaku sebelum ini, peristiwa tsunami, gempa bumi dipadang, tanah runtuh dibukit antarabangsa dan sebagainya menjadi peringatan kepada kita, jangan kita fikir dimalaysia tidak akan berlaku gempa bumi yang dahsyat, tanda-tanda kecil sudah berlaku...semuanya kekuasaan Allah, jika allah hendak membinasakan sesuatu kampung dan kaum itu sekelit mata sahaja....

Fikir-fikir dan renungkanlah...mudah-mudahan kenangan pahit dan dosa 2009 dijadikan iktibar sebagai bekalan untuk 2010 yang penuh mencabar.

SELAMAT TAHUN BARU 2010....Buat semua...wakafkanlah diri kita untuk perjuangan Islam...jangan tanya bila Islam akan memang kerana Islam akan tetap memang...tapi tanyalah apakah sumbangan kita buat untuk perjuangan Islam.

0 comments:

Web Counters
Old Navy Promotion Code