1429..Jadikan muhasabah dan pedoman buat 1430....

>> Monday, December 29, 2008

SALAM MAAL HIJRAH 1430
Hari ini tanggal 1 Muharram 1430, bermakna 1429 baru jer berlabuh petang tadi...Semua ummat Islam menyambutnya dengan azam baru dan semangat baru...namun ada juga yang tidak memperdulikannya.....Alhamdulillah berkebetulan 1 muharram kali ini saya berada diselangor...Disini sambutannya amat terasa sekali kerana masjid dan surau -surau kat sebelah rumah dipenuhi oleh orang ramai semenjak sebelum maghrib lagi..masing-masing berkumpul mengadakan majlis untuk sama-sama baca doa akhir tahun dan awal tahun...Seingat saya, rasanya kat Terengganu tidak adalah sampai macam ni kut..kalau ada pun ceramah atau kuliah Maal Hijrah dimalamnya...tak tahulah kalau ada...mungkin saya terlepas pandang kut...

Apa yang hendak saya perkatakan disini mengenai hadis doa dan kelebihan orang yang membaca doa awal tahun dan akhir tahun. Berkebetulan banyak juga sms diterima mengucapkan selamat Maal Hijrah dan memperingatkan supaya jangan lupa baca doa awal tahun dan akhir tahun, maka mari terfikir di juga petang tadi, betul ker hadis nabi? sedangkan penetapan tahun hijrah dibuat oleh Syaidina Umar dizaman pemerintahanya, masa tu nabi dah wafat dah..macam mana boleh jadi hadis ...Jadi, cuba-cuba search dalam internet tentang hadis tersebut lalu terjumpa artikel dalam web Darul Fuqoha oleh Ustaz Khairuddin Aman at-takkiri yang membincang perkara tersebut. Mudah-mudahan artikal ini jadi sempadan buat kita. Apa-apa pun, bagi saya tidak salah untuk kita berdoa kepada Allah cuma jangan disandarkan ia sebagai hadis dari nabi SAW. Waallahu taala A'la Waa'lam.

Oklah..Bersempena dengan tahun baru Hijrah ini, saya ingin mengucapkan SALAM MAAL HIJRAH 1430 buat sahabat-sahabat yang menjenguk blog ini.. Mudah-mudahan semangat hijrah yang dilakukan oleh nabi dan para sahabat mengalir dalam diri kita...tekadkan semangat, ikhlaskan diri, jadikan 1429 sebagai sempadan dan muhasabah untuk kita melangkah 1430 dengan penuh ketaqwaan kepada Allah.

KULLU AM WAENTUM BIKHAIR!!!.

Hadis Palsu tentang Kelebihan Doa Awal & Akhir Tahun
Oleh al-ustaz Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

Laman web
http://www.islam.gov.my/program/doa.html mencatatkan satu hadis tentang kelebihan membaca doa awal tahun bermaksud: sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata “kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak- Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”

Sememangnya menjadi amalan sebahagian masyarakat Muslim Melayu berhimpun pada hari terakhir tahun hijri untuk berdoa dengan doa awal tahun dan akhir tahun. Doa yang selalu dibaca dan kononnya datang daripada Nabi berbunyi:

اللهم ما عملته في هذه السنة مما نهيتني عنه ولم ترضه ، ونسيته ولم تنسه ، وحلمت عليَّ في الرزق بعد قدرتك على عقوبتي ، ودعوتني إلى التوبة بعد جراءتي على معصيتك ، اللهم إني استغفرك منه فاغفر لي ، وما عملته فيها من عمل ترضاه ووعدتني عليه الثواب فأسألك يا كريم ، يا ذا الجلال والإكرام أن تقبله مني ، ولا تقطع رجائي منك يا كريم ، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Ulasan :
Hadis tidak diriwayatkan dalam mana kitab-kitab hadis. Penentuan awal tahun dan akhir tahun hanya berlaku di zaman Umar iaitu pada tahun ke 17 hijrah atau selepas 7 tahun kewafatan Nabi. Bagaimana mungkin baginda menjelaskan hadis ini dan doa awal tahun kepada para sahabat?

Justeru hadis ini adalah palsu dan haram serta tidak wajar disebarkan.
Baginda bersabda:مَنْ كَذَبَ عَلَىَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
Maksudnya: “sesiapa yang berdusta menggunakan nama ku,maka tersedialah untuk dirina satu tempat duduk dalam neraka.” (hadis riwayat Bukhari dan Ahmad)

Diriwayatkan daripada Samurah bahawa Nabi bersabda:
مَنْ حدَّثَ عنِّي بحديثٍ يرى أنَّه كذبٌ فهو أحدُ الكاذبيـن
Maksudnya: “sesiapa yang bercerita atas namaku satu hadis yang dirasakannya bohong, maka dia adalah salah seorang pembohong. (hadis riwayat Muslim)

0 comments:

Web Counters
Old Navy Promotion Code